Veel corporaties werken hard aan het verbeteren van hun woningen. Daarbij zien we dan ook een toename in het aantal onderzoeken onder huurders om hun waardering over groot onderhoudstrajecten op te halen. Wat blijkt als we de resultaten analyseren? Groot onderhoud is meer dan alleen een technische verbetering van de woning. Het is ook een kans om de waardering voor de corporatie omhoog te brengen.
Groot onderhoud beïnvloedt de waardering voor de corporatie
Hoe huurders hun corporatie waarderen hangt in sterke mate af van hoe ze hun woning en de onderhoudsstaat van hun woning beoordelen. Dat zien we ook deze keer weer als we de resultaten vanuit het onderzoek Algemene waardering analyseren. Daarbij komt ook naar voren dat vooral de onderhoudsstaat nog relatief laag scoort, met een gemiddelde beoordeling van 6,7. Hier ligt dus nog ruimte voor verbetering. Dit draagt niet alleen bij aan de tevredenheid van huurders over hun woning, maar versterkt ook de waardering voor de corporatie.
Wat vinden bewoners belangrijk bij groot onderhoud?
Groot onderhoud van je woning, zoals verduurzaming of renovatie, betekent een verandering aan je thuis. Het gaat vaak om omvangrijk onderhoud waarbij overlast en ongemak niet uit te sluiten zijn. Dat heeft veel impact op bewoners. In onze onderzoeken over groot onderhoud vragen we huurders naar wat voor hen belangrijk is bij groot onderhoud. De resultaten daarvan:
Ook hier: communicatie maakt het verschil
Bewoners vinden het vooral belangrijk om vooraf te weten wat er gaat gebeuren. Door hen goed en tijdig te informeren over wat er wanneer gaat gebeuren, neemt hun waardering voor het onderhoudstraject toe. Krijgen zij vooraf duidelijke informatie en weten ze wat hen te wachten staat, dan stijgt de algemene beoordeling voor het onderhoud aanzienlijk.
Informeer huurders ook vooraf over welke overlast ze kunnen verwachten. Bewoners waarderen het als dit vooraf eerlijk wordt benoemd. Als dat niet gebeurt, heeft dit een merkbaar negatieve invloed op de beoordeling.
Voorkeuren voor informatievoorziening
Bewoners willen graag ruim voor de start geïnformeerd worden. 35% wil de eerste informatie 1 tot 2 maanden voor de start van de werkzaamheden ontvangen. Nog eens 25% wil zelfs minimaal 2 maanden van tevoren geïnformeerd worden. Een brief of e-mail is daarbij de meest gewenste manier van communiceren.
Effect op woningwaardering
Wanneer we huurders vragen hoe ze hun woning waarderen voor en na het onderhoudstraject, dan blijkt duidelijk dat deze werkzaamheden zorgen voor een positievere beoordeling van de woning. De waardering stijgt met maar liefst een punt:
- Voor het onderhoud: gemiddeld een 6,8
- Na het onderhoud: gemiddeld een 7,9
Kans voor versterken waardering
De onderzoeksresultaten laten zien dat groot onderhoud meer is dan alleen technische verbetering. Het is ook een kans om de relatie met bewoners te versterken en de waardering voor de woning én de corporatie omhoog te brengen. En ook hierbij blijkt weer het belang van communicatie: duidelijke en tijdige informatie, zodat bewoners weten waar ze aan toe zijn, maakt het verschil.