Flatloket brengt huurderservaringen tot leven

Wonen Midden-Delfland vertelt

27-09-2023

Nieuwsgierig naar hoe bewoners hun wijk of appartementencomplex ervaren? Het Flatloket is een mooie manier die helpt om dit te achterhalen. Laagdrempelig, op locatie en voor bewoners zonder afspraak aan deel te nemen. Bij Wonen Midden-Delfland vond onlangs een Flatloket plaats. Hoe zag dit eruit en wat heeft het ze gebracht?

Inzicht vanuit ervaringen bewoners
Wonen Midden-Delfland wilde een beter beeld krijgen van hoe hun huurders het wonen in een specifiek  appartementencomplex ervaren. Het complex is 25 jaar oud en de bewonersgroep is aan het veranderen. Er is een mix van oude en nieuwe bewoners. We onderzoeken hoe oud en nieuw samengaan, en hoe het is om in een ouder complex te wonen. Het Flatloket, waar we actief luisteren zonder direct problemen op te lossen, geeft een goed beeld vanuit de ervaringen van bewoners.

Aan de slag met het Flatloket
Op een dinsdagmiddag verzamelden twee medewerkers van Wonen Midden-Delfland en drie medewerkers van KWH zich in de centrale hal van het complex. Koffie en koekjes stonden klaar. De eerste bewoner staat ook al klaar om zijn verhaal te vertellen. Dit gebeurt aan de hand van een poster. Er wordt gevraagd of hij de vijf belangrijkste onderwerpen wil kiezen uit verschillende kaartjes met woorden, zoals: parkeren, spelen, schoon en onderhoud. Deze kaartjes plakte hij bij positief, neutraal of negatief op de poster. Vervolgens vertelde hij over zijn ervaringen van nu, van vijf jaar terug en deelde zijn toekomstwensen. Zijn verhaal werd genoteerd en als bedankje kreeg hij een plantje. Andere bewoners sloten zich aan, wat resulteerde in een levendige drukte met veel waardevolle inzichten.

 

Grote groep bewoners doet mee
Voor de corporatie was het best spannend. Zouden er genoeg bewoners komen? Afspraken waren namelijk niet nodig, en het Flatloket was open van drie uur 's middags tot acht uur 's avonds. Daardoor was het onduidelijk hoeveel mensen zouden deelnemen. Gelukkig waren ze blij verrast: maar liefst 30% van de bewoners was aanwezig. Ze deelden waardevolle inzichten over hun ervaringen met het appartementencomplex, zowel positief als negatief. Soms was het voor de medewerkers van Wonen Midden-Delfland moeilijk om niet te diep op individuele vragen in te gaan. En de bewoners vonden het soms jammer dat ze niet meteen een direct antwoord kregen.

De bewoners vonden het fijn om hun verhaal te kunnen doen. Sommigen waren goed voorbereid en hadden zelfs aantekeningen bij zich met onderwerpen die ze wilden bespreken. Ook was er een bewoner die met een goed voorstel kwam om de buitenruimte groener te maken. Behalve dat de aanwezigen hun verhaal kwijt konden, was het ook een gezellige middag.

Flatloket ook voor andere complexen
Voor Wonen Midden-Delfland was het Flatloket een succes. Ze hebben meer inzicht gekregen in de woonbeleving van dit complex. Een paar weken later planden ze een vervolgsessie met de bewoners. Verder willen ze het flatloket in de toekomst ook bij andere wijken of appartementencomplexen toepassen. 

Ook interessant