Een vraagstuk rondom klantgericht werken?

Zet stappen in de KWH-Bootcamp!

05-07-2022

Twee dagen werken aan een praktisch plan voor jouw klantgerichte veranderopgave. Experts en collega’s van andere corporaties die je hierbij inspireren. En na die twee dagen volop input om jouw klantgerichte verandering versneld in te kunnen zetten! Klinkt mooi toch? Met de KWH-Bootcamp is het mogelijk. In september en november organiseren we weer twee edities van onze succesvolle Bootcamp. Hanneke Warnier is adviseur strategie bij Servatius en heeft al een aantal keer deelgenomen aan de Bootcamp. Wat heeft het haar gebracht?

Je hebt vaker deelgenomen aan de Bootcamp. Met welke vraagstukken kwam je naar de Bootcamp? En hadden deze een link met elkaar?
Klopt, ik neem dit jaar voor de derde keer deel aan de bootcamp. Mijn vragen hebben te maken met klantgericht werken. En dan in de breedste zin des woord; dus heel praktisch ‘hoe krijgen we de cijfers omhoog’, maar ook op het vlak van organisatiecultuur.

Wat was je verwachting?
De eerste keer dat ik deelnam had ik de verwachting dat het een beetje zo zou zijn als een standaard cursusdag; veel zenden door de cursusleider, maar dat is het niet. Het is een heel afwisselend programma. Theorie, je casus, maar ook de interactie tussen de deelnemers. Eigenlijk alle deelnemers werken in de sector en hebben te maken met dezelfde ‘problematiek’. De tweede keer waren mijn verwachtingen hoog. Zou het weer zo interessant worden als de eerste keer? Maar dat was zeker zo! De tweede keer heb ik deelgenomen met meerdere collega’s en dat is heel waardevol. Zo kun ja na terugkomst nog eens samen sparren nadat je een en ander hebt laten bezinken.

Hoe heb je deze dagen kunnen werken aan je vraagstuk?
Heel goed. De theorie sluit vrijwel naadloos aan op je vraagstuk. Interessant om die inzichten mee te nemen. Daarnaast is er heel veel ruimte om met experts naar jouw vraagstuk te kijken. Maar ook de gesprekken bij het diner met vakgenoten helpen je op weg met het vraagstuk.

Wat vond je van de opzet van de Bootcamp?
Die is heel afwisselend. De tijd vliegt om. En je 2 dagen helemaal onderdompelen in het thema zorgt ervoor dat je écht stappen zet.

Wat heeft de Bootcamp je opgeleverd?
Heel veel. Sowieso verrijk je je met kennis, maar ik heb er ook waardevolle contacten met andere corporaties aan over gehouden. En natuurlijk de stappen die je zet met je eigen vraagstuk.

We zijn enige tijd verder. Hoe heb je dit in de praktijk toe kunnen passen?
Klantgerichter gaan werken, en dan met name qua cultuur, heb je niet van vandaag op morgen veranderd. Daar gaat tijd over heen. Maar ik heb zeker een aantal zaken die ik gezien of gehoord heb tijdens de bootcamp ook bij Servatius geïntroduceerd. Tijdens de eerste bootcamp was Rochdale aanwezig en is de aanpak van hun klantbeloftes gepresenteerd. Dat vond ik enorm inspirerend en inmiddels hebben wij een vergelijkbaar traject achter de rug. Tijdens de tweede bootcamp was er de mogelijkheid om te speeddaten met experts. Naar aanleiding van zo’n speeddate hebben we een KWH-Luisterpanel met huurders georganiseerd. Daar hebben we waardevolle informatie opgehaald waar we nu mee aan de slag zijn.  

Aan wie zou je deze tweedaagse aanraden?
De training is voor iedere corporatiemedewerker interessant, maar ik denk dat als je je binnen de sector bezig houdt met klantgericht werken deze training bijna een must is. Daarnaast denk ik dat het voor beleidsadviseurs of teamleiders/managers wonen/verhuur erg interessant is.