Bewonersperspectief als kompas

22-06-2026

Op 27 mei presenteerden we tijdens onze verenigingsbijeenkomst en ALV de koers voor de komende jaren. Met trots kunnen we zeggen: we zijn er klaar voor. Klaar om samen met onze leden en partners in de volkshuisvesting verdere stappen te zetten in een tijd waarin de opgaven groot zijn en het perspectief van bewoners onmisbaar is.

Een stevige basis om op voort te bouwen
De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van dienstverlening. Samen met onze leden hebben we hierin veel geïnvesteerd. Met resultaat: corporaties hebben concrete handvatten gekregen om hun dienstverlening te verbeteren en bewoners hebben dat ook ervaren.

Die lijn houden we vast. Tegelijkertijd bouwen we verder. Met ons nieuwe Klantvizier zetten we een belangrijke stap vooruit. Corporaties krijgen hiermee nog makkelijker, sneller en slimmer inzicht in hun huurderswaardering. Niet als doel op zich, maar als middel om continu te leren en verbeteren. Het Klantvizier biedt bovendien volop kansen voor doorontwikkeling, zodat we nog beter kunnen inspelen op nieuwe vragen uit de sector.

Van dienstverlening naar het brede thuisgevoel
Een goed huis is meer dan een goed afgehandelde reparatie of een duidelijke brief. Bewoners verdienen een plek waar ze zich thuis voelen. Dat zien we ook terug in de missie van veel corporaties. Daarom laten we de komende jaren het geluid van bewoners nog nadrukkelijker doorklinken op thema’s die direct raken aan het dagelijks leven:

  • Leefbaarheid: de kwaliteit van de buurt, veiligheid en samenleven.
  • Huurdersbetrokkenheid: de mate waarin bewoners betrokken zijn en invloed ervaren.
  • Onderhoud: de staat en het comfort van de woning op de langere termijn.

Deze thema’s sluiten naadloos aan bij waar we goed in zijn: het inzichtelijk maken van maatschappelijke prestaties van woningcorporaties vanuit het perspectief van bewoners en het ondersteunen en inspireren bij het verbeteren daarvan.

Samen ontwikkelen en vooruitkijken
Het meest waardevolle van onze organisatie is dat we een vereniging zijn. Geen losse dienstverlener, maar een gemeenschap van betrokken corporaties die samen leren, ontwikkelen en verbeteren. Het vertrouwen dat de leden op 27 mei hebben uitgesproken, met brede instemming voor de nieuwe koers, is voor ons zowel een bevestiging als een opdracht. Een bevestiging dat we op de goede weg zijn en een opdracht om die koers samen verder vorm te geven.

We nodigen onze leden en partners in de volkshuisvesting nadrukkelijk uit om mee te doen. Om ervaringen te delen, nieuwe inzichten te ontwikkelen en gezamenlijk te verkennen wat werkt. Juist in een tijd waarin de opgaven complex zijn, van betaalbaarheid tot leefbaarheid en van verduurzaming tot maatschappelijke samenhang, is samenwerking essentieel.

De komende jaren vragen dan ook om focus, flexibiliteit en vooral verbinding. Verbinding tussen corporaties en bewoners, tussen organisaties in de sector en tussen strategie en uitvoering. Met onze vernieuwde koers en de gezamenlijke ambitie om het bewonersperspectief centraal te zetten, hebben we alles in huis om die verbinding verder te versterken.

Doe je mee?
We kijken ernaar uit om dit met elkaar vorm te geven. Doe je mee? Heb je goede ideeën? Laat het mij weten, ik ga graag met je in gesprek. Ik waardeer je input!

Robert de Heer
directeur-bestuurder a.i.
06-53233930