Zichtbaar beter: hoge waardering vertrekkende huurders Ons Doel

Huurders geven aan het belangrijk te vinden dat de informatie rondom het opzeggen van de huur duidelijk is én dat er heldere afspraken zijn. In de cijfers van het Huurdersonderzoek zien we terug dat corporatie Ons Doel opvallend hoog scoort op deze onderdelen. Wat is het verhaal achter deze hoge scores? Suzanne Bouwman, Manager Wonen bij Ons Doel, vertelt erover.

Ons Doel heeft een volledig gedigitaliseerd verhuurproces
Het verhuurproces bij Woningcorporatie Ons Doel is volledig gedigitaliseerd. Daarbij kiezen we er juist voor persoonlijk contact op bepaalde momenten te behouden. We hebben een vaste woonmakelaar die gedurende het hele opzeggingsproces de contactpersoon is voor de huurder. Dat geeft veel duidelijkheid in de communicatie en dit wordt door de huurders als zeer prettig ervaren. Als een opzegging binnenkomt, belt de woonmakelaar de huurder op en vragen we naar de ervaringen bij Ons Doel en horen we graag waar ze heen gaan.

Verhuurproces in coronatijd
In deze coronatijd kiezen wij voor minimaal contact op locatie met de huurders. De voorinspectie doen we via een digitaal opname rapport. De huurder kan daarin zelf foto’s van de woning uploaden. Als dit niet mogelijk blijkt voor de huurder dan plannen we een videobel-afspraak met de huurder in. We lopen met behulp van beeldbellen via de telefoon mee door de woning. Alleen voor de eindinspectie gaan we nog naar een woning toe. Het opname rapport met de afspraken en foto’s ter verduidelijking  mailen we direct naar de huurder zodat men weet waar men aan toe is.

Huurders voelen zich gezien
De combinatie van de duidelijke richtlijnen en de afspraken voor de huurder en het menselijke contact zorgt er voor dat huurders het een prettig proces vinden. Ze voelen zich gezien en weten hierdoor precies waar ze aan toe zijn.

Waardering huurders ophalen met het huurdersonderzoek
Binnen het Huurdersonderzoek vragen we huurders die de huur opzeggen naar hun ervaringen hiermee; was alles duidelijk, zijn zij goed geholpen? In het nieuwe Huurdersonderzoek verandert de naam van dit onderdeel naar Vertrokken huurders en is de keuze uit vragen een stuk ruimer. Zo kun je de vragenlijst geheel laten aansluiten op de klantreis die jullie huurders maken.