Deel je initiatief!

Verrassende dienstverlening tijdens Coronacrisis

De Coronacrisis vraagt veel van iedereen. Ook voor onze sector zijn er veel uitdagingen om de dienstverlening en het contact met huurders zoveel mogelijk door te laten gaan. We zien daarbij veel mooie en creatieve initiatieven ontstaan. Graag delen we deze initiatieven, zodat we elkaar kunnen helpen en inspireren om dienstverlening op een andere manier vorm te geven. Heb je een mooi voorbeeld? Laat het ons weten! We verzamelen ze op deze pagina en delen ze via social media.
 

Pré Wonen
De buurtbeheerders van Pré Wonen doen een kaartje bij alle huurders in de bus. Hierop staat dat huurders terecht kunnen bij de Stichting Present voor hulp bij bijvoorbeeld boodschappen of voor een luisterend oor. Ook staat erop vermeld dat oudere huurders komende week gebeld worden door Pré Wonen om te horen hoe het met hen gaat en of ze hulp nodig hebben. Zo ja, dan schakelen ze Stichting Present in. 

Kennemer Wonen
Kennemer Wonen deelt schoonmaaksetjes uit aan huurders. Dat huurders daar goed gebruik van maken, zie je hier! https://www.youtube.com/watch?v=0jz1Fg2ozkc&feature=youtu.be

QuaWonen
QuaWonen gaat samen met burgerinitiatiefnemer Sharon Tollenaar on tour met Balkonradio Krimpen. Donderdag 26 maart draaien zij verzoeknummers, zodat bewoners vanaf hun balkon kunnen meegenieten van de muziek en van de gezelligheid. Op deze manier willen ze bewoners een hart onder de riem steken in deze moeilijke tijd. Lees meer

Woonzorg Nederland
In Enschede zette Albert Heijn Supermarkt een kartonnen doos in de wooncomplexen van Woonzorg Nederland waar huurders hun handgeschreven boodschappenlijstje in kunnen stoppen. De boodschappen worden dan aan huis bezorgd. Lees meer.

SWZ
SWZ denkt actief mee met een oplossing voor huurders die door het Coronavirus plotseling minder inkomen hebben en daardoor problemen met het betalen van hun huur krijgen. Ook Wonen Noordwest Friesland en de Sleutels laten hun huurders weten hierover mee te denken.

Woonstichting Joost
Woonstichting Joost zorgt ervoor dat bewoners van Elisabethsdael maaltijden thuisbezorgd krijgen. De normale maaltijdverzorging viel helaas weg, maar de oplossing is om de maaltijden elders te bereiden en bij de bewoners langs te brengen. Zo krijgen zij toch een gezonde maaltijd. 
Lees meer: https://www.wonenbijjoost.nl/bij-elisabethsdael-wordt-thuisbezorgd/

WonenBreburg
WonenBreburg stuurt vandaag 9000 brieven met Vergeetmenietjes-zaadjes naar haar huurders. Gisteren hebben ze bij ouderen in Breda tulpen gebracht, met een kaartje erbij met telefoonnummer voor hulp. Over de andere inititieven die ze hebben genomen lees je hier meer: https://www.wonenbreburg.nl/over-ons/nieuws/eenzaam-enof-hulpbehoevend-wonenbreburg-helpt-waar-kan/

Talis
Voor de huurders van de Rentmeesterhof organseerde Talis een balkonbingo. Zo'n 25 bewoners deden mee, velen anderen keken toe. Een welkome afwisseling voor oudere huurders, die in deze tijd moeilijk de deur uitkomen. Meer informatie:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/in-nijmegen-wordt-bingo-gespeeld-vanaf-het-balkon~a9102301/?referrer=https://www.google.com/

Thuisvester
Thuisvester heeft een belteam samengesteld. Dit team belt met oudere huurders met de vraag of ze iets voor hen kunnen betekenen. Bijvoorbeeld door gewoon even met aandacht een praatje te maken of een dringend benodigde boodschap te halen. Ook staat op hun website dat huurders die dat willen, de klantenservice zelf kunnen bellen.
Lees meer: https://www.thuisvester.nl/nc/over-thuisvester/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsbericht/thuisvester-helpt-kwetsbare-huurder-in-coronacrisis/

Rochdale
Ook Rochdale gaat haar oudere huurders bellen voor extra aandacht en om hulp aan te bieden. Op www.voorelkaarinamsterdam.nl bieden maatschappelijk dienstverleners en vrijwilligers hulp aan. Rochdale verwijst huurders naar dit platform of meldt huurders hier op hun verzoek op aan.

Woonstichting Charlotte van Beuningen
Medewerkers van Woonstichting Charlotte van Beuningen brachten een muzikaal lichtpuntje. Ze zongen You never walk alone bij een aantal woongebouwen. Dat werd gewaardeerd en daarom volgt vrijdag een nieuw optreden.
Lees meer: https://www.charlottevanbeuningen.nl/nieuws/you-never-walk-alone-muziek-brengt-huurders-lichtpuntje-in-coronatijd/

Area
Ook Area is gestart met een belronde langs huurders om te verkennen hoe ze zich staande houden in deze Corona-crisis. Area begint met iedereen die geen emailadres heeft, omdat ze denken dat die groep het minste contact heeft. De eerste ervaringen zijn heel positief. Mensen zijn blij en verrast met de aandacht.

Lefier
Lefier heeft de schoonmaakwerkzaamheden in hun ouderencomplexen uitgebreid. Alle contactpunten in de algemene ruimten worden 2 x per dag, 5 dagen per week extra ontsmet. Op deze manier hoopt Lefier het COVID-19 virus in deze flats buiten de deur te kunnen houden. Lees meer: https://www.lefier.nl/over-lefier/nieuws-en-publicaties/nieuws/tijdelijk-extra-schoonmaakwerkzaamheden-in-ouderenflats/

Ook Mozaïek Wonen besteedt extra aandacht aan de schoonmaak in haar complexen; zo worden trapleuningen en entreedeuren extra schoongemaakt.

Goed Wonen Gemert
Ook Goed Wonen uit Gemert neemt contact op met haar oudere huurders. "Het is mooi om met een belletje iets toe te kunnen voegen". Ook hebben ze nauw contact met de LEV Groep en dorpsondersteuners waarmee is afgesproken dat ze medewerkers van Goed Wonen kunnen inzetten als mensen zelf niet in de gelegenheid zijn om boodschappen te doen, hond uit te laten ed. Daarnaast hebben ze mensen opgeroepen om een kaartje in de bus te doen bij verzorgingshuizen die nu ‘afgesloten’ zijn.

Woonpartners Helmond
Woonpartners houdt graag contact met haar huurders. Daarom nemen medewerkers telefonisch contact op met een aantal van hen, om te vragen hoe het gaat. Tijdens dit gesprek controleren zij ook of de contactgegevens nog actueel zijn.

Ook Baston Wonen is telefonisch bereikbaar voor huurders die graag even met iemand een praatje willen maken en zij bellen zelf met huurders. https://www.baston.nl/over-ons/nieuws/maatregelen-corona-viris/

Mooiland introduceerde de Mooiland Kletslijn. Mensen die behoefte hebben aan sociaal contact kunnen dat aangeven en worden twee keer per week gebeld om even te kletsen.

Meer initiatieven?
Deel ze met ons via kwh@kwh.nl