Deel je initiatief!

Verrassende dienstverlening tijdens Coronacrisis

De Coronacrisis vraagt veel van iedereen. Ook voor onze sector zijn er veel uitdagingen om de dienstverlening en het contact met huurders zoveel mogelijk door te laten gaan. We zien daarbij veel mooie en creatieve initiatieven ontstaan. Graag delen we deze initiatieven, zodat we elkaar kunnen helpen en inspireren om dienstverlening op een andere manier vorm te geven. Heb je een mooi voorbeeld? Laat het ons weten! We verzamelen ze op onze website en delen ze via social media.

We hebben hieronder alle initiatieven gebundeld om zo een goed overzicht te geven van alle ideeën die we binnen hebben gekregen. Benieuwd naar alle initiatieven die corporaties bij ons melden, klik dan hier.

Kletslijnen en belteams
Van belteams tot kletslijnen en van luisterlijn tot droadproat, contact start met het met elkaar kunnen praten en dat is wat veel corporaties als eerste oppakken, bijvoorbeeld Plavei en Thuisvester. Medewerkers zitten klaar om huurders te bellen en telefoontjes van huurders te beantwoorden. De focus ligt vooral op de oudere huurders. Is er hulp nodig? Of gewoon even een praatje om zo de eenzaamheid te tegen te gaan en huurders wellicht door te verwijzen naar andere organisaties of initiatieven. Praktische tip: check gelijk of de contactgegevens en nog kloppen of vul e-mailadressen aan.

Bloemengroet
Het is lente en wat geeft meer troost dan fleurige bloemen? Bossen tulpen, gerbera’s en vrolijke lenteboeketten worden bezorgd en uitgedeeld onder andere door Stek wonen en Portaal. Of heel toepasselijk: Wonen Breburg verstuurt per post zaadjes van Vergeet-me-nietjes. En Leystromen stuurt kaartjes waar zaadjes inzitten. Na het lezen leg je de kaart in de aarde en groeien er bloemen uit. 

Kaartjes, extra nieuwsbrieven en bewonersbladen
Om huurders goed te informeren en te laten weten waar ze terecht kunnen voor verschillende dingen versturen corporaties kaartjes, nieuwsbrieven en extra edities van het bewonersblad. Bijvoorbeeld met extra puzzels, recepten en thuis-tips in plaats van uit-tips zoals Compaen liet weten. En met Pasen in het vooruitzicht liet Zaam Wonen weten dat ze paaskaarten opsturen.

Extra schoonmaak
Hygiëne is nu heel belangrijk. Daarom wordt er extra schoongemaakt in complexen zoals bij Lefier of krijgen huurders een schoonmaakpakket. En dat geeft weer creatieve ideeën zoals dit filmpje van een huurder van Kennemer Wonen laat zien!

‘Omdenk’-activiteiten
Nog meer creativiteit zien we bijvoorbeeld bij Talis. Zij organiseerden balkonbingo. Zo'n 25 bewoners deden mee, velen anderen keken toe. Een welkome afwisseling voor oudere huurders, die in deze tijd moeilijk de deur uitkomen. QuaWonen ging samen met burgerinitiatiefnemer Sharon Tollenaar on tour met Balkonradio Krimpen. Zij draaiden verzoeknummers, zodat bewoners vanaf hun balkon konden meegenieten van de muziek en van de gezelligheid. Een paar medewerkers van Charlotte van Beuningen brachten een muzikaal lichtpuntje. Ze zongen You never walk alone bij een aantal woongebouwen.
Wijk- en complexbeheerders van Wonen Limburg worden sportinstructeur en geven een workout op de parkeerplaats bij een aantal complexen. Het enige wat bewoners nodig hebben is hun eigen balkon, een stoel, goede schoenen en goede zin. Met een gezellig muziekje erbij kunnen ze samen sportief aan de slag.

Hulp en advies bij klusjes
Ook veel corporatiesmedewerkers gaan aan de slag voor huurders. Ze doen boodschappen, laten de hond uit. Ook worden de onderhoudsbussen anders ingezet: de vakmannen van Mitros brengen pakketten van de Voedselbank rond naar mensen die ze niet zelf kunnen halen. Ook Thuisvester en Het Gooi en Omstreken brengen pakketten van de Voedselbank naar uitgiftepunten of bij mensen thuis. En de klusexperts van Rochdale geven klusadvies! Telefonisch of via videobellen geven ze tips en advies over allerhande klussen.

Initiatieven in samenwerking met andere organisaties
Ook zien we initiatieven die ontstaan in samenwerking met andere organisaties. Woonstichting Joost zorgt ervoor dat bewoners van Elisabethsdael maaltijden thuisbezorgd krijgen. De normale maaltijdverzorging viel helaas weg, maar Stichting Broodnodig en Joost vonden de oplossing om de maaltijden elders te bereiden en bij de bewoners langs te brengen. Zo krijgen zij toch een gezonde maaltijd. 

Steun aan samenwerkingspartners
Wat we ook zien is dat corporaties ook nadenken over de partijen met wie ze samenwerken. Zo heeft Welbions de onderhoudsklussen die gepland stonden naar voren gehaald zodat zoveel mogelijk mensen aan het werk kunnen blijven. Leystromen heeft de betaaltermijn van facturen teruggebracht. Zodra een factuur binnen is, wordt deze betaald.

Een pluim voor behulpzame buren
Woonstichting Joost vraagt huurders om een buurman of buurvrouw te nomineren die zich inzet voor iemand anders. Deze buurman of buurvrouw ontvangt vervolgens van Woonstichting Joost een bos bloemen en cadeaukaart. Want behulpzame buren zijn extra belangrijk in deze periode. Laurens Wonen liet weten dat bewoners voor elkaar klaarstaan en paaseieren en mandarijnen langsbrengen bij andere bewoners.

Oppeptasje
De kinderen van een wijk in Weert krijgen een oppep-tasje als ze binnenkort hun huiswerkpakket op school gaan halen. Op deze school zitten veel kinderen die in een huis van Wonen Limburg wonen. Zij doen dit samen met de gemeente en het Samenfonds.

Gehaakte knuffelkonijnen
Medewerkers van Wonen Limburg hoorden tijdens diverse telefoongesprekken dat veel bewoners hun tijd nu verdrijven met haken. Speciaal hiervoor heeft een van de collega’s een haakpatroon voor een knuffelkonijn gemaakt. Dat levert vast een hoop mooie knuffels op.

Meer initiatieven?
Deel ze met ons via kwh@kwh.nl