Investeren in 'geven' is onbetaalbaar

Een tijdje geleden wilde mijn moeder mij iets ‘meegeven’: ze wilde nog maar eens benadrukken waarom geven zo belangrijk is. Niet zozeer in materiële zin, maar bijvoorbeeld door het bieden van een luisterend oor. Of iemand helpen met digitale dingen, zodat die zijn weg vindt op internet. Een brief vertalen, omdat iemand onvoldoende de Nederlandse taal beheerst. Bijspringen bij kleine klussen. Dat dus. Uit haar verhaal werd één ding duidelijk: investeren in ‘geven’ is onbetaalbaar en kan ook ongevraagd.

De eerste keer in corporatieland
Als de dag van gisteren herinner ik me de eerste keer in Corporatieland. Jaar: 2011. Locatie: een callcenter. Job: telefonische enquêteur die huurders een aantal vragen stelt. Over hun tevredenheid en ervaring met de woningcorporatie en zo. IJverig schreef ik mee. Bellen is niet echt m’n ding, dus des te beter wilde ik voorbereid zijn. Ik was zenuwachtig die eerste keer! En wat een lang gesprek: ruim 40 minuten! Maar de eerste enquête was geslaagd!

Geven in twee richtingen
Fast-forward naar nu. Telefonische enquêtes heb ik inmiddels verruild voor vragenlijsten, cijfers, analyses en rapporten. Daarbij werf ik ook huurders voor het KWH-luisterpanel waarbij huurders onder begeleiding van een gespreksleider in gesprek gaan over een bepaald onderwerp. Bij vrijwel elke telefonische intake raakt het mij telkens weer: de waardering van de huurder voor de oprechte aandacht en de grote waarde van het verhaal van de huurder. Een mooi voorbeeld van geven in twee richtingen.

De intentie is belangrijker dan de oplossing
Eerlijk is eerlijk: geven is niet altijd makkelijk en kent ook een keerzijde. Geven kan stress veroorzaken, want soms lukt het gewoonweg niet om de ander succesvol te helpen. Maar dat geeft niet! Belangrijk is de oprechte effort die je erin hebt gestoken en de waardering voor die effort. Dát is onbetaalbaar. Geen zorgen, als jouw ‘geven’ onvoorwaardelijk en oprecht is, kan het eigenlijk niet stuk. #geven-is-niet-altijd-makkelijk #over-onvoorwaardelijke-voorwaarden-gesproken.

De sector inzichten terug geven
Als KWH geven wij ook iets terug aan de sector. Namelijk inzichten vanuit onze huurdersonderzoeken. Als onderzoeker bij KWH zie ik de cijfers en statistieken vanuit deze onderzoeken. Maar daarnaast ben ik ook huurder. En ervaar ik de werkelijkheid achter de cijfers. Hoe verhouden cijfers en werkelijkheid zich tot elkaar? Die ervaring geef ik graag terug aan de sector. In een blog als brug en ter inspiratie. Een blog waar huurder, onderzoeker en corporatie samenkomen. In mijn volgende blogs neem ik je dan ook graag mee in de thema’s waar ik vanuit onderzoek én vanuit het ‘echte’ leven als huurder tegenaan loop.

Ook interessant