Bootcamp klantgericht veranderen

KWH-Bootcamp geeft zin in verandering!

'We moeten echt veranderen, maar we willen vaak zo ontzettend veel en er komt zo verdraaid weinig van terecht!' Herkenbaar? Tijdens de KWH-Bootcamp in november ga je actief aan de slag met jouw veranderopgave en kom je in twee dagen verder dan je op eigen houtje in twee weken zou zijn gekomen. We waren al een eind op weg met de voorbereidingen toen de coronacrisis roet in het eten gooide. Om de bootcamp aan te laten sluiten bij alle veranderingen van afgelopen periode, hebben we de hulp ingeschakeld van oud-deelnemers. Gabrielle Luhrman, adviseur bij KWH en begeleider bij de bootcamp, vertelt over de waardevolle input die we van hen hebben gekregen.

'Het programma voor onze jaarlijkse KWH-Bootcamp stond precies in de steigers. De onderwerpen, sprekers, locatie. Het zouden weer twee inspirerende dagen worden vol met nieuwe ideeën, van elkaar en van experts leren en daarmee aan de slag met je eigen veranderopgave. En toen kwam de coronacrisis. Het thema veranderen kwam ineens in een heel ander daglicht te staan!

In een paar weken tijd veranderde er veel, uiteraard ook voor corporaties. Nadat de eerste weken met de grootste aanpassingen voorbij waren, vroegen we ons af hoe dit allemaal was verlopen. Waar zijn corporatiemedewerkers tegenaan gelopen? Welke zorgen hebben ze en welke uitdagingen? Is er veel veranderd? We hebben deze vragen voorgelegd aan oud-deelnemers van de Bootcamp met de vraag of ze hierover met ons in gesprek wilden. Wat fijn dat er zoveel animo was dat we in 3 online bijeenkomsten met elkaar van gedachte hebben gewisseld.

Uit de gesprekken bleek dat klantgericht werken over steeds meer gaat dan alleen dienstverlening. De coronacrisis heeft het denken hierover in een versnelling gebracht. Onderwerpen als leefbaarheid, overlast, huisvesten van kwetsbare doelgroepen, huurbetaling en woonbeleving maken hier ook deel van uit. Hoe zien corporaties hun rol in deze onderwerpen? Hoe klantgericht ben je hierin? En hoe werk je hierin samen met huurders?

Daarnaast kwam naar voren dat de slag van beleid naar beweging steeds minder een kwestie is van plannenmakerij maar steeds meer gaat om gewoon doen. Motiveren en mobiliseren zijn daarbij sleutelwoorden. Maar hoe zorg je er voor dat iedereen dit ook inziet? En zin krijgt of zelfs ronduit plezier heeft in de veranderingen die je wilt bereiken? We noemen het ongecontroleerd veranderen! Hoe je dit doet en waar je op moet letten zijn daarbij vragen waar wij mee aan de slag gaan.

Al deze waardevolle verhalen en informatie die we van de oud-deelnemers hebben gekregen, gebruiken we voor het aanvullen van het programma van de Bootcamp. Heb je ook zin om aan de slag te gaan met jouw veranderopgave? Kijk dan hier voor meer informatie en meld je aan.'

Uit de praktijk

Ook interessant