Boek nog deze zomer een ‘all inclusive’ met jouw huurders

In de zomervakantie gaan we weer kamperen. Voor het vinden van een leuke camping trekken we wel wat tijd uit. Je kunt je vakantiegeld tenslotte maar één keer uitgeven. We filteren op belangrijke kenmerken: een niet al te grote camping, liefst in Italië, met een zwembad voor de kinderen en natuurlijk een beetje fatsoenlijk sanitair. En ja, we lezen reviews - heel veel reviews - want hoe de gasten de camping ervaren is medebepalend voor onze keus. Best bijzonder toch, dat we van huurders - die heel wat langer dan drie weken per jaar in hun woning verblijven - niet eens weten hoe zij dat ervaren?!

Bestuurders van woningcorporaties willen bij assetmanagement integrale afwegingen maken om zorgvuldig te bepalen hoe je met beperkte financiële middelen maximaal rendement kunt behalen. Populair hierbij is het integraal sturen langs de lijnen van vastgoed, vermogen en maatschappij volgens het Driekamermodel van Johan Conijn. Je kunt het waarschijnlijk dromen. Dan hebben we alle perspectieven voor integraal assetmanagement wel gehad, toch? Of zien we iets over het hoofd? De huurders…?

Hallo huurder
O ja, de huurders waar het allemaal om is begonnen. Het perspectief van huurders komt vaak zijdelings in beeld bij de cijfers over de mutatiegraad, het aantal reacties op advertenties voor huurwoningen en leegstand. We staren naar cijfers in spreadsheets en analyseren wat huurders doen. We denken daaruit te kunnen destilleren wat ze belangrijk vinden. Maar je kunt ze ook gewoon vragen! Hallo, huurder, hoe beleef je je huis en jouw buurt? Wat zou je graag anders zien? Wat heb je nodig om je nog meer thuis te voelen?

Daarom presenteren wij het ‘Vierkamermodel’ waarbij we naast vastgoed, vermogen en maatschappij een volwaardige pijler toevoegen: huurders. Pas door het perspectief van huurders erbij te betrekken, wordt het met recht integraal assetmanagement. In coproductie met leden heeft KWH daarom het onderzoek Woonbeleving ontwikkeld. Zo weten corporaties als Mitros en Wooncompanie precies in welke wijken prettig wonen het meest onder druk staat en waarom. Zij kunnen gericht inzetten op de woning, het complex, de straat en/of de leefbaarheid in de wijk. Hiermee krijg je de reviews van jouw huurders in beeld. Dan kijk je bewuster, blijf je nieuwsgierig en ga je telkens op zoek naar nieuwe ervaringen. Want je gaat het zien, als je het ervaart. En wie weet bezorg je dan huurders niet alleen een fijn thuis, maar zelfs een permanent vakantiegevoel.

Geniet van de zomer!

Ook interessant