KWH-Luisterpanel op 1,5 meter bij Rochdale

Luisteren op afstand

Op afstand meeluisteren naar wat huurders vinden van een specifiek thema. Samen met collega’s en eventuele ketenpartners. Het is de essentie van het KWH-Luisterpanel. Huurders gaan in de ene ruimte onder begeleiding van een onafhankelijke gespreksleider in gesprek met elkaar, ondertussen kijken corporatiemedewerkers ‘live’ mee via een beeldscherm en kunnen zich niet in het gesprek mengen. Het levert vaak een schat aan inzichten op aan wat huurders belangrijk vinden. Maar die afstand krijgt nu wel een hele letterlijke betekenis met de Corona-maatregelen. Staan huurders in deze periode wel open voor een Luisterpanel? En hoe gaat dit dan in de praktijk? Bij Rochdale vond deze week een Luisterpanel plaats. (Hoe) werkte dit?

Om maar bij de eerste vraag te beginnen: Ja, huurders doen ook in deze periode graag mee aan een Luisterpanel! Bij een Luisterpanel nodigen we huurders uit met de vraag of zij het leuk vinden om mee te praten over een specifiek thema. In het geval van Rochdale ging het om de ervaringen rondom het reparatieproces. Opvallend was juist het hoge aantal aanmeldingen dat binnen kwam. Uiteraard was bij de uitnodiging goed aangegeven dat alles volgens de Corona-richtlijnen uitgevoerd zou worden. Voor huurders was dit dus blijkbaar geen reden om niet mee te doen.

Livestream
Op de avond zelf zijn er dus twee groepen: corporatiemedewerkers en huurders. Hoe zorg je ervoor dat dit goed gaat volgens alle richtlijnen? Maaike Berkel, adviseur bij KWH, begeleidde het Luisterpanel bij Rochdale en geeft aan dat het vooral zit in een goede voorbereiding: ‘We kijken ernaar of de ruimte groot genoeg is en er geventileerd kan worden, zorgen voor desinfectiegel, voor een goede looproute en uiteraard dat iedereen op 1,5 meter van elkaar kan plaatsnemen. Afgezien van deze maatregelen, verloopt het Luisterpanel in deze periode niet heel anders dan voorheen. Wat wel nieuw is, en we nu bij Rochdale voor het eerst ervaring mee hebben opgedaan, is dat een deel van de medewerkers meekijkt vanuit de zaal en een deel via een livestream thuis. Dankzij deze livestream ben je minder afhankelijk van de grootte van de ruimte en kunnen medewerkers die nog niet naar kantoor willen of kunnen, het Luisterpanel dus ook volgen. Dat blijkt in de praktijk prima te werken!’

Veel bevestiging en nieuwe inzichten
En hoe zijn de ervaringen vanuit Rochdale? Tamara Rolman en Jacqui Bentley, beiden Adviseur klantproces en kwaliteit, kijken met een positief gevoel terug op de avond: ‘Het was de eerste keer dat we een Luisterpanel organiseerden en het ging erg goed. Het heeft ons veel bevestiging, maar ook nieuwe inzichten opgeleverd. Zelfs collega’s die vooraf wat pessimistisch waren over 2 uur lang luisteren naar huurders, waren uiteindelijk erg enthousiast. De livestream werkte prima en heel professioneel. Dankzij de goede kwaliteit hiervan, hadden medewerkers ook het gevoel er echt bij te zijn. Een Luisterpanel in Coronaperiode is dus wat ons betreft heel goed mogelijk!’  

Uit de praktijk

Ook interessant