6 ezelsbruggetjes om je effectiviteit als luisteraar te vergroten

OEN ANNA gebruikt NIVEA, DIKKE OMA is aan de LSD

Luisteren. De basis van goed communiceren. Zo belangrijk en zo moeilijk. Echt effectief luisteren vraagt veel van je: zelfvertrouwen en zelfkennis, oprechte interesse in de ander, openheid en inlevingsvermogen, de ander de ruimte geven voor zijn verhaal en zelfs lef. En ook vaardigheden als vragen stellen, doorvragen, signalen oppikken, oordelen loslaten, niet invullen voor de ander. Vaak luisteren we niet goed. Niet uit onwil. Maar omdat allerlei mechanismes in ons maken dat we niet (meer) openstaan voor de ander, en niet echt willen en kunnen luisteren. Om je effectiviteit als luisteraar te vergroten, zijn dit een aantal handige ezelsbruggetjes:

1. Wees een OEN: staat voor Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

2. Gebruik LSD: staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Voor een conclusie te verbinden aan een verhaal van de ander, sta echt in de luisterstand, vat samen wat de ander heeft gezegd en wellicht niet heeft gezegd en blijf nieuwsgierig naar wat er nog meer te weten valt te komen.

 3. Neem ANNA mee: staat voor Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt, de samenvatting uit de LSD helpt daarbij.

4. Laat OMA (wat vaker) thuis: staat voor Oordelen, Meningen, Adviezen
Als iemand iets vertelt, roept dit direct beelden op in ons referentiekader. Zodra we het in hokjes plaatsen, labellen we het en is de kans groot dat we er ook een oordeel of mening aan plakken. Omdat we er wat van vinden, hebben we vaak ook onze adviezen direct klaar. Maar OMA zorgt ervoor dat je geen open luisterhouding meer hebt.

5. Smeer NIVEA: staat voor Niet Invullen Voor Een Ander
Als iets niet duidelijk is, of als je iemand al lang kent, vul je al snel andermans bedoelingen zelf in. Dit voorkom je door na te vragen en meer LSD toe te passen.

6. Maak je niet DIK: staat voor Denk in Kwaliteiten
Zeker bij wat moeilijkere gesprekken kijk je al snel naar wat er fout ging, of wat je vervelend of zelfs irritant vindt aan de ander. Door in plaats van irritatie verwondering te hebben waarom de ander anders is, sta je open om de kwaliteiten er van te ontdekken.

Uit de praktijk

Ook interessant