Resultaten KWH-Huurdersonderzoek 2022

Ruim 193.000 huurders spreken zich uit over hun corporatie en de dienstverlening

 

01-06-2023

Ruim 193.000 huurders gaven in 2022 hun mening over hun corporatie en de dienstverlening. Via ons Huurdersonderzoek laten zij weten wat hun ervaringen zijn rondom bijvoorbeeld het uitvoeren van reparaties, onderhoud, of bij een verhuizing. Dit onderzoek biedt ze waardevolle inzichten om vanuit de ervaringen van huurders hun dienstverlening verder te ontwikkelen. Hoe zien de resultaten over 2022 op landelijk niveau eruit?

Beoordeling per proces
Onderstaand de gemiddelde score per proces. Naast de cijfers, zie je in percentages het aantal huurders dat een bepaald cijfer heeft gegeven.

Beeld van de corporatie
Naast een score per proces, keken we ook naar wat het algemene beeld is wat een huurder heeft over zijn corporatie. Dat vertaalt zich gemiddeld naar een 7,1. Waarbij 48% van de respondenten zijn corporatie zelfs een 8 of hoger geeft.

Houding en gedrag medewerker bepalend
De medewerker speelt een grote rol bij hoe huurders de dienstverlening waarderen. We zien dit in eigenlijk ieder proces terug komen. Is de medewerker vriendelijk, behulpzaam én ook nog deskundig, dan vertaalt zich dat naar een hoge score. Hoe huurders de houding en het gedrag van de medewerkers waarderen, is te zien in onderstaande grafiek. Qua vriendelijkheid zit het meestal wel goed, deskundigheid kan beter volgens hurend Nederland.