Raken zonder aan te raken

Alle initiatieven van corporaties op een rij. 

De Coronacrisis vraagt veel van iedereen. Ook voor onze sector zijn er veel uitdagingen om de dienstverlening en het contact met huurders zoveel mogelijk door te laten gaan. We zien daarbij veel mooie en creatieve initiatieven ontstaan. Graag delen we deze initiatieven, zodat we elkaar kunnen helpen en inspireren om dienstverlening op een andere manier vorm te geven. Heb je een mooi voorbeeld? Laat het ons weten! We verzamelen ze op op onze website en delen ze via social media.

Hieronder vind je alle initiatieven die corporaties bij ons gemeld hebben. Inspiratie voor ideeën opdoen? Op deze pagina vind je ze ingedeeld naar idee

Leystromen
Een kaartje dat je na het lezen in de aarde legt en waaruit dan bloemen groeien! Zo brengt Leystromen een bloemetje bij haar huurders. Op het kaartje - waar zaadjes in zitten - staat informatie over hoe Leystromen huurders kan helpen. 

Wonen Limburg
Wonen Limburg deelde een aantal mooie initiatieven. Van wijkbeheerders die en een workout verzorgen op het parkeerterrein, een collega die een haakpatroon voor een knuffelkonijn deelt met bewoners die graag haken en een andere collega die mooie kaartjes ontwerpt die worden rondgedeeld tot oppeptasjes voor kinderen.

Het Gooi en Omstreken
Ook de medewerkers van Het Gooi en Omstreken proberen huurders op een andere manier te helpen. Via het bezorgen van bloemen, het rondbrengen van voedselpakketten voor de Voedselbank en de belservice dragen ze hun steentje bij. 

BrabantWonen
In plaats van het bewonersblad ‘Thuis’ heeft BrabantWonen een tijdelijk online magazine geïntroduceerd met verhalen over (gedwongen) thuis blijven: Hoe is het thuis? De vraag ‘Hoe is het thuis?’ levert mooie verhalen op die via een online nieuwsbrief worden verspreid. Lees meer. 

Woningbelang
Medewerkers van Woningbelang hebben zich aangemeld bij vrijwilligersorganisaties in Valkenswaard en Bergeijk. Als er hulp nodig is, dan zijn er collega’s beschikbaar om zich hiervoor in te zetten. In de wooncomplexen hangen beeldschermen waarop bewoners kunnen zien waar ze terecht kunnen voor een praatje of hulp.

Thuisvester
Een telefonisch “praatje pot” in plaats van de normale gesprekken in de ontmoetingsruimte van appartementengebouw de Rietpluim aan de Teldershof. Nu dat gesloten is, houden woonconsulent Sandra Seghers en buurt/huismeester Wendy Buijs twee keer per dag een telefonisch spreekuur. Bewoners kunnen dan bellen voor een algemeen “praatje pot” of vragen die zij hebben. Daarnaast bellen Sandra en Wendy bewoners om te vragen hoe het met ze gaat en of zij nog iets voor hen kunnen betekenen. De reacties zijn hartverwarmend. De bewoners stellen het enorm op prijs en voelen zich erg gewaardeerd maar vooral NIET VERGETEN! Het schept ook een band van saamhorigheid, dat we samen door deze moeilijke tijd heen moeten en elkaar proberen te helpen en te steunen.

Havensteder
Voor veel alleenstaande ouderen vallen de wekelijkse koffie-uurtjes en andere gezellige bijeenkomsten weg. Daarom is een aantal bewoners in een Rotterdams wooncomplex van Havensteder gestart met Telebakkie! Telebakkie is een telefonisch koffiemomentje voor 6 mensen, ontwikkeld door ActivAge en Super-Actief Rotterdam. Ouderen kunnen zelf heel gemakkelijk en snel met Telebakkie! aan de slag, ieder vanuit zijn eigen woning. Je hoeft geen ingewikkelde apps op je computer of telefoon te downloaden en de privacy is gewaarborgd. Het enige wat je nodig hebt is je telefoon, een gemakkelijke stoel en een lekker bakkie koffie. Lees hier meer.

woCom
Ook de huurders van woCom krijgen persoonlijke aandacht en ondersteuning in deze bijzondere tijd. WoCom belt met oudere huurders, biedt extra aandacht aan huurders met betaalproblemen en informeert huurders proactief per brief hierover. Ze ondersteunen zorgpartijen met onder andere portier- en koeriersdiensten bij enkele zorgcomplexen en geven ondersteuning en advies aan hun communicatieadviseurs. En de medewerkers van woCom laten hun waardering zien voor de zorgmedewerkers van deze complexen via een paasattentie.

Rochdale
Veel mensen gebruiken deze periode om meer te klussen in huis. Huurders van Rochdale kunnen daarbij nu advies inwinnen bij de vakmannen van Rochdale. Zij helpen graag en geven allerhande klustips. Dat kan via beeldbellen (via FaceTime of via WhatsApp video bellen) of natuurlijk gewoon telefonisch. Het mag over van alles gaan, als het maar met klussen te maken heeft. Lees meer.

Stek Wonen
De medewerkers van Stek leggen bij alle huurders van Stek Wonen een bosje lente voor de deur. Er worden in totaal maar liefst 11.600 lentegroeten afgeleverd! Een mooi hart onder de riem voor huurders. De leuke positieve reacties geven veel energie aan alle medewerkers.

Portaal
Ook Portaal verrast haar huurders met bloemen. Bij tientallen woongebouwen voor senioren in de regio's Utrecht, Eemland, Arnhem en Nijmegen zijn in totaal bijna 4700 bossen gerbera’s bezorgd. Vorige week was Leiden al aan de beurt. De bloemenactie leidde tot veel mooie reacties: ter plekke, op veilige afstand van elkaar, maar ook belden diverse bewoners om te zeggen hoe blij ze met dit gebaar zijn. Sommigen waren tot tranen geroerd.

Zaam Wonen
Zaam Wonen stuurt alle huurders een mooie fleurige kaart en wenst hen alvast mooie paasdagen. Ook is de kaart bedoelt om huurders te laten weten dat Zaam Wonen aan hen denkt en klaar staat voor een telefonisch gesprek als ze graag even een praatje willen maken. De kaart roept op om extra op elkaar te letten en zo te zorgen dat niemand zich eenzaam hoeft te voelen.

Samenwerking Vlaardingen
Samenwerking stuurde naar oudere huurders een groet per ansichtkaart. Bijgesloten was een doorstuurkaart en een gefrankeerde envelop. Zo konden de huurders een kaartje sturen aan iemand aan wie zij denken. Samenwerking ontving er zelf ook een aantal terug.

Woningstichting Compaen
Compaen heeft een extra editie van het bewonersmagazine Compas bezorgd bij haar huurders. Een mooie, positieve en fleurige uitgave met veel informatie om de komende tijd zo goed mogelijk door te komen met elkaar. Denk aan: veel puzzels, recepten, thuis-tips (in plaats van uit-tips), een uitleg over de dienstverlening in coronatijd en een overzicht waar huurders terechtkunnen met vragen.

Woonstichting Joost
In deze moeilijke periode zien we veel mensen die hulp bieden in allerlei vormen. Woonstiching Joost will deze mensen graag in het zonnetje zetten en verrassen met een mooie bos bloemen en een cadeaubon. Want juist in deze tijd is die goede buurman o zo belangrijk. Daarom roepen ze huurders op om hun behulpzame buurman of buurvrouw aan te melden om ze in het zonnetje te kunnen zetten. Lees hier meer

Welbions
Naast hun huurders die het moeilijk hebben in deze tijd, denkt Welbions ook aan haar aannemers. Zo haalt zij onderhoudsklussen van aannemers die gepland stonden, naar voren. Zo kunnen mensen toch aan het werk blijven. 

Laurens Wonen
Afgelopen weekend heeft een zestal vrijwilligers mandarijnen en chocolade-eieren in zakjes gedaan. Deze zijn aan alle bewoners uitgedeeld. Alles uiteraard gewerkt volgens de geldende richtlijnen. Ook is er een groepsapp aangemaakt voor alleenstaande bewoners. Een paar dames bellen ook regelmatig met alleenstaanden die geen computer hebben en zo proberen de bewoners onderling om de eenzaamheid te bestrijden.

Plavei
Plavei heeft de Plavei kletslijn geopend. Medewerkers gaan gezellig in gesprek met mensen die daar behoefte aan hebben. Lees hier meer. 

Leystromen
Leystromen helpt huurders met het doen van boodschappen. Huurders kunnen mailen of bellen naar Leystromen en medewerkers van Leystromen gaan de boodschappen doen. Lees hier meer. En om ook de leveranciers en onderaannemers te ondersteunen heeft Leystromen de betaaltermijn van facturen teruggebracht. Zodra een factuur binnen is, wordt deze betaald.

Centrada
Centrada heeft een belteam samengesteld. De medewerkers bellen dagelijks met huurders om te vragen hoe het gaat. Ook sturen ze nieuwsbrieven via email. 

Patrimonium Barendrecht
Ook Patrimonium belt met haar oudere huurders voor een luisterend oor en om hen te wijzen op de mogelijkheden die er in Barendrecht zijn voor hulp. Deze mogelijkheden staan uiteraard op internet en worden via sociale media gedeeld, maar oudere huurders hebben hier niet altijd toegang tot. Daarom belt Patrimonium hen. 

Mitros
De technische vakmannen van Mitros bezorgen met hun onderhoudsbussen pakketten van de Voedselbank bij mensen die hun pakket niet zelf kunnen ophalen, thuis. 

Pré Wonen
De buurtbeheerders van Pré Wonen doen een kaartje bij alle huurders in de bus. Hierop staat dat huurders terecht kunnen bij de Stichting Present voor hulp bij bijvoorbeeld boodschappen of voor een luisterend oor. Ook staat erop vermeld dat oudere huurders komende week gebeld worden door Pré Wonen om te horen hoe het met hen gaat en of ze hulp nodig hebben. Zo ja, dan schakelen ze Stichting Present in. 

Kennemer Wonen
Kennemer Wonen deelt schoonmaaksetjes uit aan huurders. Dat huurders daar goed gebruik van maken, zie je hier! https://www.youtube.com/watch?v=0jz1Fg2ozkc&feature=youtu.be

QuaWonen
QuaWonen gaat samen met burgerinitiatiefnemer Sharon Tollenaar on tour met Balkonradio Krimpen. Donderdag 26 maart draaien zij verzoeknummers, zodat bewoners vanaf hun balkon kunnen meegenieten van de muziek en van de gezelligheid. Op deze manier willen ze bewoners een hart onder de riem steken in deze moeilijke tijd. Lees meer

Woonzorg Nederland
In Enschede zette Albert Heijn Supermarkt een kartonnen doos in de wooncomplexen van Woonzorg Nederland waar huurders hun handgeschreven boodschappenlijstje in kunnen stoppen. De boodschappen worden dan aan huis bezorgd. Lees meer.

SWZ
SWZ denkt actief mee met een oplossing voor huurders die door het Coronavirus plotseling minder inkomen hebben en daardoor problemen met het betalen van hun huur krijgen. Ook Wonen Noordwest Friesland, de Sleutels en Thuisvester laten hun huurders weten hierover mee te denken.

Woonstichting Joost
Woonstichting Joost zorgt ervoor dat bewoners van Elisabethsdael maaltijden thuisbezorgd krijgen. De normale maaltijdverzorging viel helaas weg, maar de oplossing is om de maaltijden elders te bereiden en bij de bewoners langs te brengen. Zo krijgen zij toch een gezonde maaltijd. 
Lees meer: https://www.wonenbijjoost.nl/bij-elisabethsdael-wordt-thuisbezorgd/

WonenBreburg
WonenBreburg stuurt vandaag 9000 brieven met Vergeetmenietjes-zaadjes naar haar huurders. Gisteren hebben ze bij ouderen in Breda tulpen gebracht, met een kaartje erbij met telefoonnummer voor hulp. Over de andere inititieven die ze hebben genomen lees je hier meer: https://www.wonenbreburg.nl/over-ons/nieuws/eenzaam-enof-hulpbehoevend-wonenbreburg-helpt-waar-kan/

Talis
Voor de huurders van de Rentmeesterhof organseerde Talis een balkonbingo. Zo'n 25 bewoners deden mee, velen anderen keken toe. Een welkome afwisseling voor oudere huurders, die in deze tijd moeilijk de deur uitkomen. Meer informatie:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/in-nijmegen-wordt-bingo-gespeeld-vanaf-het-balkon~a9102301/?referrer=https://www.google.com/

Thuisvester
Thuisvester heeft een belteam samengesteld. Dit team belt met oudere huurders met de vraag of ze iets voor hen kunnen betekenen. Bijvoorbeeld door gewoon even met aandacht een praatje te maken of een dringend benodigde boodschap te halen. Ook staat op hun website dat huurders die dat willen, de klantenservice zelf kunnen bellen.
Lees meer: https://www.thuisvester.nl/nc/over-thuisvester/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsbericht/thuisvester-helpt-kwetsbare-huurder-in-coronacrisis/

Rochdale
Ook Rochdale gaat haar oudere huurders bellen voor extra aandacht en om hulp aan te bieden. Op www.voorelkaarinamsterdam.nl bieden maatschappelijk dienstverleners en vrijwilligers hulp aan. Rochdale verwijst huurders naar dit platform of meldt huurders hier op hun verzoek op aan.

Woonstichting Charlotte van Beuningen
Medewerkers van Woonstichting Charlotte van Beuningen brachten een muzikaal lichtpuntje. Ze zongen You never walk alone bij een aantal woongebouwen. Dat werd gewaardeerd en daarom volgt vrijdag een nieuw optreden.
Lees meer: https://www.charlottevanbeuningen.nl/nieuws/you-never-walk-alone-muziek-brengt-huurders-lichtpuntje-in-coronatijd/

Area
Ook Area is gestart met een belronde langs huurders om te verkennen hoe ze zich staande houden in deze Corona-crisis. Area begint met iedereen die geen emailadres heeft, omdat ze denken dat die groep het minste contact heeft. De eerste ervaringen zijn heel positief. Mensen zijn blij en verrast met de aandacht.

Lefier
Lefier heeft de schoonmaakwerkzaamheden in hun ouderencomplexen uitgebreid. Alle contactpunten in de algemene ruimten worden 2 x per dag, 5 dagen per week extra ontsmet. Op deze manier hoopt Lefier het COVID-19 virus in deze flats buiten de deur te kunnen houden. Lees meer: https://www.lefier.nl/over-lefier/nieuws-en-publicaties/nieuws/tijdelijk-extra-schoonmaakwerkzaamheden-in-ouderenflats/

Ook Mozaïek Wonen besteedt extra aandacht aan de schoonmaak in haar complexen; zo worden trapleuningen en entreedeuren extra schoongemaakt.

Goed Wonen Gemert
Ook Goed Wonen uit Gemert neemt contact op met haar oudere huurders. "Het is mooi om met een belletje iets toe te kunnen voegen". Ook hebben ze nauw contact met de LEV Groep en dorpsondersteuners waarmee is afgesproken dat ze medewerkers van Goed Wonen kunnen inzetten als mensen zelf niet in de gelegenheid zijn om boodschappen te doen, hond uit te laten ed. Daarnaast hebben ze mensen opgeroepen om een kaartje in de bus te doen bij verzorgingshuizen die nu ‘afgesloten’ zijn.

Woonpartners Helmond
Woonpartners houdt graag contact met haar huurders. Daarom nemen medewerkers telefonisch contact op met een aantal van hen, om te vragen hoe het gaat. Tijdens dit gesprek controleren zij ook of de contactgegevens nog actueel zijn.

Ook Baston Wonen is telefonisch bereikbaar voor huurders die graag even met iemand een praatje willen maken en zij bellen zelf met huurders. https://www.baston.nl/over-ons/nieuws/maatregelen-corona-viris/

Mooiland introduceerde de Mooiland Kletslijn. Mensen die behoefte hebben aan sociaal contact kunnen dat aangeven en worden twee keer per week gebeld om even te kletsen.

Meer initiatieven?
Deel ze met ons via kwh@kwh.nl