Aedes-benchmark 2018

Woningcorporaties vergelijken nu vijf jaar hun prestaties. En dat loont, want corporaties werken tegen lagere kosten steeds beter aan goede, betaalbare huizen. Woningen worden beter onderhouden en duurzamer, huren zijn verder gematigd en ruim twee derde van de huurders is tevreden over hun thuis. Dat blijkt uit de Aedes-benchmark 2018 waaraan 291 woningcorporaties (90 procent) meededen.

Investeren in tevreden huurders bespaart geld
Ruim 300.000 huurders hebben zich uitgesproken over de dienstverlening van corporaties. Uit de analyses blijkt dat corporaties met een hoge huurdertevredenheid 14% minder kosten hebben aan reparatieverzoeken. En daarmee staat vast wat we al langere tijd wisten. Gaan voor een tevreden huurder past niet alleen bij onze maatschappelijke opgave, maar maakt ook dat elke euro raak is. 

Leren van elkaar
Centraal in de benchmark staat het leren van elkaar. Vanaf december 2018 vinden in het hele land benchlearningbijeenkomsten plaats om onderling prestaties te vergelijken, verschillen te verklaren en lessen te delen. Voor de sessies over het huurdersoordeel verzorgen wij de inhoud. Kijk op de website van Aedes voor meer informatie.


Rapport Aedes-benchmark 2018