ZOwonen wil het verschil maken in levens van mensen

Documentaire geeft kansgelijkheid een gezicht

ZOwonen bouwt aan mensen. Ze gelooft erin dat een goed thuis de basis is voor bewoners om zich verder te ontwikkelen. Met een nadrukkelijke ambitie om zich hierbij in te zetten voor kansgelijkheid. Met name door middel van participatie, perspectiefverbetering en zelfredzaamheid. Maar WAT is werken aan kansgelijkheid? Bij ZOWonen gingen ze op zoek naar voorbeelden in het hele land. En maakten hiervan een indrukwekkende documentaire.

Mayke Timmermans, sr. Communicatieadviseur bij ZOwonen legt uit wat de aanleiding is voor het maken van deze documentaire: 'Bijna anderhalf jaar na de lancering van onze nieuwe koers waren we goed op stoom, maar leken we nog steeds niet helemaal duidelijk en tastbaar te hebben WAT werken aan kansgelijkheid dan was en hoe we dit in ons dagelijks werk konden verweven. We gingen op zoek naar voorbeelden in het hele land. Om mensen ervan te overtuigen dat het werkt. Om onze medewerkers handvatten te geven en te inspireren. En om ons gedachtengoed te delen met onze belanghouders. We kunnen deze opgave immers nooit alleen tot een succes maken.’

Maatschappelijke waarde toevoegen
Mayke geeft hierbij aan welke brede taakopvatting ze bij ZOwonen hebben. En dat deze documentaire daar dus naadloos op aansluit: ‘Als woningcorporatie is het onze dagelijkse taak om ervoor te zorgen dat er voldoende, goede en betaalbare woningen zijn voor onze bewoners. Wij gaan echter een stapje verder door maatschappelijke waarde toe te voegen. Dat wil zeggen het verschil te maken in de levens van mensen. Waarbij een goed thuis een randvoorwaarde is.’

Dubbele boodschap in documentaire
De boodschap in de documentaire van ZO Wonen is tweeledig: enerzijds laat het zien dat maatschappelijke waarde en kansgelijkheid te combineren zijn met zakelijke doelstellingen en je daarmee het verschil kunt maken in mensenlevens. Daarnaast laat de documentaire zien dat er soms lef en creatorschap nodig is om van uitdagingen kansen te maken en die te verzilveren.

Meer zien?
De video op Youtube is een korte compilatie. Heb je interesse in de hele documentaire? Neem dan contact op met team Communicatie van ZOwonen: m.timmermans@zowonen.com.

Bekijk de compilatie: