Klusadvies op afstand

Vakmannen Rochdale geven tips aan huurders

Veel mensen gebruiken deze periode om meer te klussen in huis. En kunnen dan soms wel wat tips of advies gebruiken! Daar speelt Rochdale heel praktisch op in; via telefoon of videobellen geven hun vakmannen tips en advies over allerhande klussen. Tamara  Rolman, Adviseur Klantproces en kwaliteit bij Rochdale, vertelt over dit initiatief.​

Hoe kwamen jullie op dit initiatief?
De maatregelen om verspreiding van het coronavirus te stoppen raakt iedereen. Iedereen wordt geadviseerd zoveel mogelijk thuis te blijven. Ter bescherming van onze vakmannen én onze huurders doen wij daarom nu alleen reparaties die niet kunnen wachten. Maar we realiseren ons ook, dat veel mensen juist deze periode gebruiken om klusjes te doen in huis. Klusjes waar ze anders misschien niet aan toekomen. Wij zagen daar een kans. Hoe mooi zou het zijn als de kennis en ervaring van onze vakmannen kan worden ingezet om onze huurders daarbij op afstand te helpen? We brachten het idee intern ter sprake en iedereen was enthousiast om dit idee uit te proberen. Binnen 2 dagen was het geregeld! Onze huurders kunnen nu via beeldbellen of via de telefoon om advies vragen. Het mag om allerlei klussen gaan. Van het aansluiten van de wasmachine, tot een advies welke verf je het beste kunt gebruiken.

Zijn er al veel huurders die er gebruik van maken? Wat voor soort vragen krijgen de vakmannen zoal?
We zijn nog maar 5 werkdagen live met deze nieuwe manier van dienstverlening. Maar we zijn blij verrast dat binnen die 5 werkdagen al 13 huurders een afspraak hebben gemaakt. Daar doen we het voor. Vooraf waren we zelf enthousiast over dit idee, maar ook onzeker of onze huurders hier wel behoefte aan hadden. We zijn het gaan uitproberen en tot nu toe met succes. Een mooi voorbeeld is, toen er een huurder belde die een verstopte gootsteen had. Deze huurder had zelf de ‘sifon’ eraf gehaald en schoongemaakt. Maar het lukte niet meer om de sifon erop te krijgen. Onze vakman keek mee via beeldbellen en samen kwamen ze erachter dat de ringen stuk waren. Onze vakman heeft bij de huurder persoonlijk nieuwe ringen afgeleverd en op afstand uitgelegd hoe hij de sifon weer kon aansluiten. Het is de huurder toen zelf gelukt. Tot grote tevredenheid van de huurder en onze vakman.

Hoe ervaren de vakmannen dit ‘klussen op afstand’?   
We hebben nu vier vakmannen die hiervoor ingezet worden. De vakmannen zijn enthousiast! Voor hen is het ook een nieuwe manier van werken, maar ze vinden het erg leuk om met de huurders mee te denken en echt tijd te hebben om de huurder te helpen. Het geeft ze een goed gevoel om op deze manier toch nog onze huurders te kunnen helpen.

Hoe gaan jullie in deze tijd om met reparaties die niet op afstand mogelijk zijn?
In eerste instantie deden wij alleen spoedreparaties. Denk aan lekkages of toegangsdeuren die niet kunnen sluiten. Maar toen bleek dat de coronamaatregelen zeker tot eind april duren, hebben wij besloten om die lijst uit te breiden. Want naarmate een reparatie langer blijft liggen, geven die mankementen ook grotere problemen voor onze huurder. Denk aan een verstopt doucheputje of elektra problemen. Dit kan misschien prima een dag wachten, maar geen weken. Reparaties in de algemene ruimtes beoordelen we op veiligheid en proberen we ook zoveel mogelijk wel al te doen. Voor alle reparaties geldt: gezondheid gaat voor. Zowel voor onze huurders als voor onze vakmannen. Daarom volgen we ook strikt de protocollen vanuit de Rijksoverheid.

Gaan jullie een vervolg geven aan dit initiatief?
Als deze vorm van dienstverlening tijdens de Corona maatregelen een succes blijft, willen we zeker kijken hoe we deze vorm van dienstverlening kunnen meenemen in ons reguliere proces. We staan er positief tegenover. Eerst willen we natuurlijk kijken hoe dit initiatief zich ontwikkelt. Allereerst of onze huurders daar behoefte aan hebben en of het ze ook daadwerkelijk helpt. Maar de eerste signalen zijn positief!