Vraag en Antwoord

over het Nieuwe Huurdersonderzoek.

Algemeen

Corporaties hebben steeds meer behoefte aan concreet inzicht in hoe huurders de corporatie en haar dienstverlening waarderen. Met dit inzicht willen corporaties sturen op hoe en waar ze het beter kunnen doen voor huurders. Ook willen corporaties hun onderzoeken flexibel kunnen inrichten om ze volledig aan te laten sluiten op hun processen. Daarbij is het belangrijk dat alle huurders mee kunnen doen met het onderzoek.. 

Met het nieuwe KWH-Huurdersonderzoek spelen we in op deze behoeften. Dat doen we onder andere met:

  • kortere en makkelijk leesbare vragenlijsten die huurders eenvoudig online of samen met een enquêteur telefonisch kunnen invullen
  • vragenlijsten die precies aansluiten bij het proces van je corporatie en tussentijds eenvoudig aan te passen zijn
  • vragenlijsten die huurders kort na de dienstverlening ontvangen, zodat corporaties snel concrete huurdersinzichten terugkrijgen
  • een nieuw Mijn KWH waarin je alles rondom jullie onderzoeken makkelijk regelt
  • een nieuw KWH-Klantvizier, waarin je alle data vanuit de huurdersonderzoeken snel en overzichtelijk ziet en kunt gebruiken.

Hiermee blijft het KWH-Huurdersonderzoek aansluiten bij de veranderende opgave en context van corporaties en brengt het onderzoek de stem van huurders nog duidelijker binnen bij corporaties.

Vragenlijsten

  • Alle vragen zijn geschreven in begrijpelijke taal in samenwerking met Bureau Taal en Stichting ABC.
  • Nieuwe inhoud en opzet vragenlijst Algemene dienstverlening. Dit wordt Algemene waardering.
  • Twee nieuwe vragenlijsten voor Onderhoud die goed aansluiten bij verschillende soorten onderhoud.
  • Aangescherpte inhoud vragenlijsten Nieuwe huurders, Reparaties en Vertrokken huurders.
  • Woning zoeken vervalt als apart onderdeel. Vragen hierover kun je kiezen in de vragenlijst Nieuwe huurders.
  • Keuze uit kant en klare vragenlijsten tot en met zelf samen te stellen vragenlijsten.
  • Meer momenten om vragenlijsten aan te passen.

De vergelijkbaarheid van vragen blijft veelal mogelijk. De vragen zijn herschreven, maar veel vragen meten in essentie hetzelfde. De vragenlijst Algemene waardering is inhoudelijk veel veranderd, waardoor vergelijken niet echt meer mogelijk is. In de Excelbestanden met de nieuwe vragen is een kolom opgenomen met de vraagnummers van de huidige vragen als deze vergelijkbaar zijn.  

Mijn KWH

  • Makkelijk je vragenlijsten samenstellen met keuze uit 3 type vragenlijsten, die je vervolgens naar wens op maat maakt met vragen uit een uitgebreide vragenbibliotheek of met eigen vragen.

Vanaf juni 2022:

  • Makkelijker aanleveren van huurdersgegevens, ook automatisch (dit kan nu al, maar wordt nog makkelijker gemaakt).
  • Signaalmails op maat in te stellen.
  • Uitgebreider gebruikersbeheer.
  • Onderzoeken op andere thema’s regelen via Mijn KWH. 
  • Vragenlijsten en uitnodigings-email in eigen huisstijl mogelijk.

KWH-Klantvizier

  • Gebruiksvriendelijker en toekomstbestendige rapportagetool.
  • Helder inzicht in de waardering van huurders op alle stappen in de klantreis van jullie processen.
  • Nieuwe functionaliteiten zoals tekstanalyse van open antwoorden voor extra sturingsinformatie uit deze belangrijke bron van inzichten.
  • Meer mogelijkheden voor het maken van analyses.
  • Toegang tot onderzoeksdata van onderzoeken op andere thema’s, bijvoorbeeld schoonmaak of imago.
  • Koppelingen met andere databronnen.

Het nieuwe KWH-Klantvizier wordt in 2022 ontwikkeld met als doel om eind 2022 live te gaan. 

Keurmerk KWH-Huurlabel

Met het huurdersonderzoek kun je nog steeds in aanmerking komen voor het keurmerk KWH-Huurlabel. Kies je voor alle vragenlijsten met daarin de vragen die gelden voor het keurmerk en behalen jullie daar voldoende resultaat (gemiddeld een 7,0 en minimaal 85% tevreden huurders) op, dan krijg of behoud je het keurmerk. Op deze vragen blijft daarmee ook het benchmarken met andere corporaties mogelijk.

Wat er verandert voor het keurmerk:

Algemene waardering blijft een onderdeel voor het keurmerk, alleen telt het resultaat niet mee voor het behalen of behouden van het keurmerk. In overleg met de CKV is besloten dat deze vragenlijst een andere positie krijgt voor het keurmerk. De nieuwe vragenlijst gaat over hoe huurders de corporatie en de dienstverlening in het algemeen waarderen en geeft inzicht in hoe huurders: 

  • jullie kernwaarden/imago ervaren en herkennen.
  • de houding en het gedrag van medewerkers waarderen.
  • contact in het algemeen met jullie ervaren en waarderen.
  • zich thuis voelen en hun woning en buurt waarderen.

Woning zoeken vervalt als zelfstandig onderdeel. Vragen over woning zoeken kun je kiezen in de vragenlijst Nieuwe huurders.

De vragenlijst Onderhoud zetten we vanaf 2022 in om werkzaamheden die alle corporaties uitvoeren, zoals CV-onderhoud en schilderwerk, uit te vragen. Deze werkzaamheden zijn beter te vergelijken met elkaar en daarmee dus ook de resultaten. Daarmee past deze vragenlijst goed binnen het keurmerk KWH-Huurlabel. Voor andere types onderhoud, zoals renovatie- of duurzaamheidsonderhoud kun je een andere vragenlijst gebruiken die goed aansluit bij het proces van dat onderhoud. De resultaten van deze vragenlijst tellen niet mee voor het keurmerk, maar de resultaten staan uiteraard wel in het KWH-Klantvizier.