Luister eens!

Nieuw: digitale Luisterpanels & Luisterarena

Juist in deze tijd is het zo belangrijk om in contact te blijven met huurders, te luisteren naar wat leeft en speelt. Maar een Luisterpanel in Coronatijd waarbij een groep mensen bij elkaar komt? Dat is niet voor iedere corporatie praktisch haalbaar. Daarom ontwikkelden we samen met Luisterpunt een aantal digitale ‘Luister-producten’ én introduceren we iets nieuws: de Luisterarena.

De afgelopen jaren maakten tientallen corporaties gebruik van een Luisterpanel: bij het Luisterpanel luister je twee uur lang naar huurders, zonder dat je zelf iets kunt zeggen. Bij het Luisterpanel zijn er twee ruimtes. In de ene gaan huurders onder begeleiding van een onafhankelijke gespreksleider in gesprek over een vooraf afgestemd thema. Bijvoorbeeld klachtenbehandeling, onderhoud, reparaties, digitalisering of nieuwe huurders. Vanuit een andere ruimte kijken en luisteren de observanten ‘live’ mee via een beeldscherm en kunnen zich niet in het gesprek mengen. De observanten zijn de medewerkers van de corporatie, relaties of ketenpartners. Doordat het Luisterpanel ‘live’ plaats vindt en observanten direct met elkaar meekijken, is de impact van deze vorm van luisteren het grootst.

Naast het Luisterpanel zijn er nu ook het digitale Luisterpanel, de Luisterarena en de Luisterpodcast. Bij alle vormen staat het luisteren naar je huurders centraal. Maar wat houden ze precies in en wanneer is welke vorm het meest geschikt? We zetten het kort voor je op een rij: 


Een digitaal KWH-Luisterpanel is hét alternatief voor het 'reguliere' KWH-Luisterpanel in Corona-tijd:


Huurders komen net als bij het ‘reguliere’ panel bij elkaar in één ruimte (uiteraard alles volgens de Corona-richtlijnen). De observanten volgen het gesprek deels live, en deels via een livestream thuis. Dankzij deze livestream ben je minder afhankelijk van de grootte van de ruimte en kunnen medewerkers die nog niet naar kantoor willen of kunnen, het Luisterpanel dus ook volgen. Bij Rochdale voerden we eerder een -deels- digitaal Luisterpanel uit. En met succes. Hun ervaringen lees je hier.

 


Voor corporaties die liever nog niet ‘live’ bij elkaar komen, maar wel de voordelen van het Luisterpanel willen ervaren. Zowel huurders als observanten nemen digitaal deel aan het Luisterpanel. Deze vorm vraagt de nodige voorbereiding van zowel huurders als corporaties, maar levert je enorm veel informatie op.
 

 


Daarnaast ontwikkelden we twee geheel nieuwe producten, de KWH-Luisterpodcast en de KWH-Luisterarena:

Exclusief voor corporaties die actief aan de slag willen met de stem van de huurder. De KWH-Luisterpodcast is een andere manier van luisteren dan de Luisterpanels. Vanuit de corporatie halen we op welke vraag zij haar huurders voor wil leggen. Vervolgens voeren we individuele luistergesprekken uit met de huurders. Hier maken we een podcast van. Met de podcast gaan we samen met de corporatie aan de slag. Groot voordeel hierbij is dat iedereen in de organisatie de podcast kan beluisteren, dus een groot bereik!




Perfect geschikt voor als je de mening van je huurder wilt weten rondom een praktisch thema. Wat vindt hij bijvoorbeeld van jullie website. Of van jullie stijl van communiceren? Hier zitten huurders en corporatiemedewerkers in één ruimte. En ook hier staat luisteren centraal. Je luistert naar de groep huurders die met elkaar, onder leiding van een gespreksleider, in gesprek gaan over het thema. Zonder zelf te reageren. Het levert je veel praktische informatie op die je direct toe kunt passen.

 

Meer weten?
Enthousiast geworden? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

In samenwerking met:

Ook interessant