Leren en verbeteren… waarom je dat móet doen!

Wie had dat gedacht… dat ík ‘continu leren en verbeteren’ zou gaan promoten. Nou, ik in ieder geval niet. Ik zal eerlijk zijn. Ik was geen geweldige student. Niet gemaakt voor het leren uit boeken. Niet erg gemotiveerd ook. Totdat ik ging werken. Toen kwam ik erachter dat ik iets kon betekenen voor anderen. Ik werd gewaardeerd en dat motiveerde mij om het steeds beter te doen.

Meebewegen een must!
Ik zie de wereld om mij heen in razend tempo veranderen. Die kent geen status quo, dus daarin meebewegen is pure noodzaak. En dat geldt niet alleen voor mezelf. Dat geldt ook voor organisaties met hun medewerkers, processen en systemen. Het is niet alleen een must….het is nog superleuk ook! Daarover later meer.

Ontwikkeling organisatie start bij medewerkers
Ik werk nu zo’n anderhalf jaar bij KWH en heb bij veel corporaties mee mogen kijken. Gelukkig zie ik dat continu leren en verbeteren steeds meer voet aan de grond krijgt. De ontwikkeling van medewerkers wordt enorm gestimuleerd. Er zijn (regionale) platformen waar je (bijna) gratis aan allerlei workshops kan deelnemen. En met de opleidingsbudgetten zit het ook wel snor. Dat is top, want de ontwikkeling van een organisatie zit namelijk vooral in de ontwikkeling van de medewerkers.

Maak er bewust tijd voor vrij
Naast medewerkers ontwikkelen, wil je processen en systemen optimaliseren. Dat heeft tijd en aandacht nodig. Te vaak zie ik dat er verwacht wordt dit tijdens het dagelijkse werk te doen. Daar geloof ik niet in. Er moet ook echt tijd voor vrij worden gemaakt. De waan van de dag regeert namelijk altijd en als werkgever moet je hier faciliteren in tijd en ondersteuning. Duidelijk maken dat dat prioriteit heeft. Door hier mee bezig te zijn, bewust tijd voor vrij te maken, zorg je voor minder fouten, minder rework. Het is dus juist een investering van tijd waar uiteindelijk meer tijd door vrijkomt. De beroemde managementgoeroe Stephen Covey noemt dat ‘sharpen the saw’…. Dan gaat het zagen veel sneller als je even tijd neemt om ‘m te slijpen, dan dat je door blijft gaan met een botte.

De positieve bijwerkingen
‘Leren en verbeteren’ zorgt niet alleen voor meer efficiency en effectiviteit, maar heeft ook andere positieve bijwerkingen. Je krijg energie van de creatieve processen die je doorloopt. Samen met je collega’s. Dat zien wij ook gebeuren als wij corporaties ondersteunen om een proces te optimaliseren met bijvoorbeeld de service scan. En hoe cool is het als jullie (of jouw) idee er voor zorgt dat huurders nog beter geholpen worden…. en huurders ook laten weten dat te waarderen. Dit leidt weer tot meer bevlogenheid en betrokkenheid…en dus (werk)geluk. Ik gun iedere organisatie dan ook een cultuur waar continu geleerd en verbeterd wordt. Want iets verbeteren is niet iets eenmaligs.

Verbeteren vanuit je huurders
Het is uiteraard wel belangrijk dat je weet wat je moet verbeteren. In corporatieland weet één persoon dat als de beste…. inderdaad, de huurder. Zorg dan ook dat je goed weet hoe hij of zij tegen jouw werk of organisatie aan kijkt. Maar daar meer over in mijn volgende blog ‘de huurder in de organisatie’.

Ondertussen probeer ik mijn twee puberende zonen te enthousiasmeren om vooral goed te leren. Dat valt niet mee, maar ja… de appel valt niet ver van de boom he. Ik ga er vanuit dat bij hun het kwartje op een gegeven ook wel valt. Hopelijk iets eerder dan bij mij…..