Als een goede buurman

Woonstichting JOOST over initiatieven om in contact te blijven met huurders. 

Veel corporaties laten met mooie initiatieven zien dat er heel veel manieren zijn om dienstverlening en contact op een andere manier te organiseren nu het op de normale manier niet kan. Ook Woonstichting JOOST kijkt naar haar huurders om en organiseert hiervoor diverse activiteiten. We vroegen Ineke van den Oetelaar, adviseur communicatie & marketing om hier wat meer over te vertellen.  

Jullie hebben al een aantal initiatieven bedacht om huurders te helpen tijdens deze Coronacrisis. Waarom zijn jullie hier zo actief mee en hoe organiseren jullie dit?
Ook in deze moeilijke periode wil Woonstichting JOOST graag een goede buurman zijn voor huurders. Juist nú is het belangrijk om te weten wat er speelt en een helpende hand te kunnen bieden wanneer dat nodig is. Daarom hebben we enkele initiatieven opgepakt om de verbinding te zoeken. En dat doen we niet alleen. Bij alle welzijnsorganisaties in ons werkgebied hebben zich veel vrijwilligers aangemeld die willen helpen. Deze vrijwilligers worden nu in contact gebracht met huurders van JOOST die hulp nodig hebben. Wij zijn hiervoor met een belactie gestart. Zo’n 20 collega’s (van de 70) zijn hiermee bezig en hebben zich spontaan hiervoor aangemeld. Ze bellen met name oudere huurders. Hoe gaat het met ze? Kunnen wij ze helpen? Of kunnen wij ze doorverwijzen naar één van de vrijwilligers die zich hebben gemeld bij de welzijnsorganisaties? Denk aan boodschappen halen voor ouderen die nu niet de deur uit kunnen.

Welke reacties krijgen jullie van huurders?
We krijgen echt hele leuke reacties van huurders. Die proberen we met onze acties ook op allerlei manieren te bereiken. Via onze eigen website, onze eigens social media-kanalen, via advertenties en nieuwsberichten in alle lokale weekbladen in de regio waar we actief zijn, door posters op te hangen in woongebouwen en door huurders dus ook te bellen. Daarnaast zien we ook allerlei mooie initiatieven van huurders zelf. Zo wordt in een woongebouw waar veel senioren wonen momenteel elke woensdagochtend een Corona kwiekroute georganiseerd: gezamenlijk gymoefeningen in het atrium van het woongebouw. En daarna gezellig een bakje koffie op gepaste afstand. En de 14 ouderen die dagelijks gebruiken maakten van de maaltijdservice in Elisabetshdael krijgen hun maaltijd nu door coördinator Marijke en een paar vrijwilligers thuisbezorgd. Want JOOST en Stichting Broodnodig – die de maaltijden verzorgt – vonden het belangrijk dat juist in deze tijd mensen goed blijven eten.

Wat is jullie volgende initiatief?
In deze moeilijke periode zien we dus veel mensen die hulp bieden in allerlei vormen. JOOST wil een aantal van deze mensen graag in het zonnetje zetten en verrassen met een mooie bos bloemen en een cadeaubon. Want juist in deze tijd is die goede buurman o zo belangrijk. Daarom vragen we aan huurders om een buurman of buurvrouw die extra voor anderen klaar staat in deze bijzondere tijd, die nét iets meer doet om deze tijd goed samen door te komen bij ons aan te melden. Deze goede buur verdient extra aandacht en dus zetten wij deze namens zijn of haar buren in het zonnetje! Vanaf 6 april selecteren we iedere week vijf bijzondere buurmannen of buurvrouwen die we vervolgens gaan verrassen.

Hebben jullie nog tips voor andere corporaties als het gaat om in contact blijven met huurders in deze tijd?
Zet al je beschikbare communicatiekanalen in. En ook je collega’s en de organisaties met wie je samenwerkt. Zodat je ook echt iedereen bereikt. Jong en oud. Juist nu, is het o zo belangrijk dat je in contact blijft met je huurders en weet wat er speelt. Want alleen dan kun je inspelen op eventuele hulpvragen. En die goede buurman zijn, die velen nu zo hard nodig hebben.

Dit soort initiatieven zorgen toch voor wat mooie lichtpuntjes in deze moeilijk periode. Laten we met z’n allen goed naar elkaar omkijken. #JOOSTvoorelkaar #alseengoedebuurman #rakenzonderaanteraken

Benieuwd naar meer initiatieven van corporaties? We verzamelen ze hier