Een manier om eens anders dan anders met een verandering aan de slag te gaan

Koen Schouwenaars, strategisch adviseur bij Woonbedrijf Ieder1 was één van de deelnemers aan de 2-daagse bootcamp in 2019. Hoe heeft hij de bootcamp ervaren?

Koen Schouwenaars, strategisch adviseur bij Woonbedrijf Ieder1 was één van de deelnemers aan de 2-daagse bootcamp in 2019. Hoe heeft hij de bootcamp ervaren?

Waarom namen jullie deel aan de bootcamp?
'Ik heb samen met een collega deelgenomen aan de bootcamp. We willen verbeteringen binnen de organisatie doorvoeren waarbij we de huurder willen betrekken en invloed willen geven. Dus niet nadenken over verbeteren voor de klant, maar samen met de klant. We hebben ons beide gericht op ons eigen verbeterproject.'

Hoe vinden jullie de opzet van de bootcamp? Wat spreekt je hierbij het meest aan?
'De opzet is prettig. Ten eerste heb je intensief contact met allemaal vakgenoten. De organisaties waar zij werken hebben allemaal soortgelijke uitdagingen. Je kunt dus samen sparren en leert veel van elkaar. Ten tweede komen er experts uit diverse windrichtingen met ieder een eigen expertise. Ook zij kijken weer met een andere bril naar jouw probleem. Dit gecombineerd met het feit dat je echt even weg bent van je dagelijkse werkzaamheden en de focus op jouw project hebt, maakt dat het een intensieve maar zeer productieve tweedaagse is. Dat gun je toch iedereen!'

Jullie vraagstuk richtte zich op ontvangst van huurders en de inrichting die daaraan moet bijdragen. Jullie wilden weten wat het proces is om te komen tot een goede inrichting van de centrale hal en of/hoe je huurders hierbij betrekt. Welke inzichten hebben jullie opgedaan rondom dit vraagstuk?
'Dat was inderdaad mijn project. Ik had nog een reserveproject onder de arm en bij de eerste oefeningen merkte ik eigenlijk dat ik mij wilde gaan focussen op onze klantwaarden. We hebben mooie klantwaarden, maar deze zijn intern nog niet genoeg geladen om ze extern goed tot uiting te brengen. Hier spelen meer corporaties mee die aanwezig waren, dus we zijn hier samen mee aan de slag gegaan. Inzichten die ik hierin heb opgedaan zijn het feit dat de waarden eerst intern volledig doorleefd moeten worden, voordat we ze breed naar buiten gaan communiceren. Zo worden de medewerkers de ambassadeurs van de klantwaarden.

Wat betreft de herinrichting van de centrale hal gaan we huurders bevragen die nu bij ons naar binnen lopen in de huidige situatie en ze scenario’s voorleggen.'

Hoe gaan jullie hier nu in de praktijk mee aan de slag?
'We gaan met een clubje medewerkers die enthousiast zijn over de klantwaarden aan de slag om ze samen met de overige medewerkers in te gaan kleuren. Wat betekenen de klantwaarden in het dagelijks werk van de medewerkers.'

Aan wie zouden jullie de bootcamp aanraden?
'Ik denk dat de bootcamp een aanrader is voor iedereen die in zijn reguliere werk moeilijk tijd vindt om een verandering goed uit te werken. Je moet een project of onderwerp hebben waarmee je direct aan de slag kunt gaan. Daarnaast is het, door de aanpak, een manier om eens anders dan anders met een verandering aan de slag te gaan. Je wordt getriggerd door de andere deelnemers en experts om een andere aanpak te bedenken dan dat je normaal gesproken zou doen.'