Wat betekent prettig wonen voor jou?


Vraag het tien willekeurige mensen en het levert verschillende antwoorden op. Is het die hoekwoning in een rustige, groene buurt met fijne buren. Of is het een appartement in de binnenstad waar het altijd bruist. Ik ga in mijn gedachten tien jaar terug in de tijd. Het is 2007 en ik ben net voor een woningcorporatie gaan werken in het oosten van het land. Mijn leven speelt zich af in het centrum van Nijmegen. Ik woon met mijn vriendin in een klein appartement boven de winkelstraat. Vrienden komen gevraagd en ongevraagd langs en we eten best vaak buiten de deur. Woonde ik daar prettig in dat kleine appartement? Absoluut. Een douchekast zonder ventilatie was voor mij een prima badkamer. Als er iets stuk ging werd het gewoon gemaakt. Het echte pluspunt was vooral de locatie van de woning: midden in het centrum en alle voorzieningen op loopafstand. Contact met de buren vond ik minder belangrijk. Ik had geen behoefte aan vrijblijvende gesprekjes bij de voordeur.

Weer terug in deze tijd. Getrouwd en drie kinderen rijker. Zou ik in datzelfde appartement als tien jaar geleden nog prettig wonen? En zou ik me nog net zo thuis voelen in dezelfde wijk? Waarschijnlijk niet.  Want met de komst van het gezinsleven ben ik andere zaken belangrijk gaan vinden. Een ‘gezond’ huis met goede ventilatie is voor mij nu wel belangrijk. Ik zie mijn kinderen graag opgroeien in een groene, veilige buurt waar het normaal is om elkaar te groeten. Waar buren elkaar kennen en waar we met elkaar werken aan een prettige woonomgeving. Dat praatje met de buren, daar maak ik nu bewust wel tijd voor. Best bijzonder, hoe dit in 10 jaar tijd voor mij is veranderd.

Zoals ik graag prettig wil wonen, geldt dat uiteraard net zo goed voor alle bewoners in Nederland. Jong, oud, alleenstaand, getrouwd, werkend of gepensioneerd. Iedereen wil graag een fijne woning in een wijk die bij hem past. Maar wat verstaan al die verschillende groepen huurders exact onder prettig wonen? Hoeveel keuze vrijheid hebben huurders eigenlijk? Wat kunnen en wat mogen ze hierbij verwachten van hun woningcorporatie? Hoe betrekt de corporatie huurders bij het vormgeven van prettig wonen? Het zijn vragen die me bezighouden en waarop ik de komende tijd antwoorden zoek.

Dat prettig wonen hierbij verder gaat dan een goede kwaliteit van dienstverlening vanuit de corporatie, lijkt me duidelijk. Zaken als betrokkenheid bij de buurt, betrokkenheid bij of van de corporatie en vertrouwen in de corporatie geven een breder perspectief op het thema ‘prettig wonen’. Vanuit KWH hebben we de ambitie om dit bredere perspectief in kaart te brengen. In dat kader is de pilot STEM een mooi voorbeeld. Met de nieuwe inzichten die STEM oplevert, kunnen corporaties verder ontwikkelen richting de klant. Onze droom: prettig wonen voor alle huurders in Nederland. Wat is voor jou prettig wonen? Ik ga graag het gesprek aan en laat me verrassen door al die mooie inzichten vanuit de sector én vanuit huurders.